AVI-forum: vraag en antwoord over de nieuwe AVI-bepaling

Het nieuwe AVI-systeem gaat geleidelijk het oude vervangen. Dit zal logischerwijs een pak vragen met zich meebrengen. Dit forum stelt u in staat om deze vragen te stellen. Lieven Coppens, beheerder van het forum, alsook de andere forum-lezers kunnen meehelpen bij het beantwoorden van uw vraag.

Terug naar onderwerpen
op een ander manier niveualezen
Els De Busscher: op een ander manier niveualezen
29-08-2012 7:55
Wij zijn vorig schooljaar gestart in het 1ste leerjaar met de nieuwe avi-toetsen, tegelijkertijd gebruikten we nog de oude. De resultaten verschilden bij sommige kinderen enorm. Sommige kinderen scoorden start van de klas volgens de oude methode, waar ze bij de nieuwe methode bij de eerste vier van de klas zaten.
mijn bedenkingen en vragen:
Heeft luidop in niveauleesgroepjes lezen nog zin volgens de nieuwe AVI-methode? Bij de nieuw testing heeft het begrip veel meer aan belang gewonnen in vgl met het puur technisch lezen. Kind moet eerst en vooral weten wat met het prentje bedoeld wordt, vooraleer het kan zoeken naar het juiste woord. Daarenboven moet het kind dat woord enkel herkennen en eigenlijk niet luidop kunnen lezen.
Heeft de nieuwe avi-methode dan een heel andere visie op lezen? Als school zitten wij nu wat strop, hoe het nu verder moet met onze leesonderwijs.
re: op een ander manier niveualezen door Lieven Coppens
02-11-2012 16:15
#1
Ik denk dat je geprobeerd hebt de niveaus die de kinderen behaalden met de oude AVI-kaarten aan de hand van de omzettingstabel voor de boekjes te vertalen naar de nieuwe. Cito waarschuwt er zelf voor om dat vooral niet te doen. Die tabel is enkel bedoeld om de boekjes met oude codering geschikt te maken voor een bibliotheek met nieuwe codering. Verder gaat het niet. De beheersingsniveaus van de oude AVI's zijn ook helemaal anders dan die van de nieuwe, dus niet vergelijkbaar.

Lezen in niveaugroepen heeft inderdaad geen zin meer als het gaat over groepen met leerlingen van hetzelfde leesniveau. Het is al sedert de vorige eeuw wetenschappelijk bewezen dat dit NIET werkt: het vergroot alleen maar de kloof tussen de zwakke en de sterke lezers. Doe je aan niveaulezen, dan doe je dat het best aan de hand van groepjes waarin de leerlingen verschillende niveaus hebben. Hoe, lees je in één van mijn laatste nieuwsbrieven op www.nieuwsbriefleren.be.
In de toets leestechniek speelt het niet bezitten van een uitgebreide en gedifferentieerde woordenschat voor sommige kinderen een slechte rol. Weet je vooraf dat dit zo zal zijn, dan kan je de leerling hier beter van dispenseren en meteen naar het individuele gedeelte verwijzen.
re: op een ander manier niveualezen door Lukguaxox
06-02-2018 7:50
#2
Baclofene Renaud De Beaurepaire [url=http://brandciali.com]cialis[/url] Consecuencias Propecia How Is Amoxicillin Supplied Venta Kamagra En Linea
Reactie plaatsen
Naam+voornaam *
Email *
Reactie
*
Verificatie
*
* - verplichte velden