AVI-forum: vraag en antwoord over de nieuwe AVI-bepaling

Het nieuwe AVI-systeem gaat geleidelijk het oude vervangen. Dit zal logischerwijs een pak vragen met zich meebrengen. Dit forum stelt u in staat om deze vragen te stellen. Lieven Coppens, beheerder van het forum, alsook de andere forum-lezers kunnen meehelpen bij het beantwoorden van uw vraag.

Terug naar onderwerpen
vaardigheidsscores
Van Rompaey Liesbet: vaardigheidsscores
21-08-2012 16:05
Beste,
Op 25.04.12 heb ik deelgenomen aan de nascholing 'nieuwe AVI - bepalingen'.
Hieruit heb ik begrepen dat het gebruik van vaardigheidsscores een fijnere maat is dan de indeling in niveaus en dat deze maat ook toelaat om de leerling te volgen gedurende zijn schoolloopbaan.
Ik wil deze info bij de opstart van AVI in onze school echter meenemen en introduceren bij onze leerkrachten en ouders. Omdat ik het een 'moeilijk vatbare materie' vind, heb ik verdere info gezocht in de handleiding (p. 12) en in het boekje p. 52 - 55. Wat de vaardigheidsscore nu juist is en waarom deze beter gebruikt kan worden, is nog steeds moeilijk onder woorden te brengen. Is hier ergens meer info rond voorhanden die eventueel ook kan doorgegeven worden aan het schoolteam en onze ouders om het principe duidelijk te maken?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
re: vaardigheidsscores door Simoens Elly
23-08-2012 22:46
#1
Dat is inderdaad niet eenvoudig om duidelijk te maken. Misschien is het een idee om leerkrachten en ouders een voorbeeldleerlingenrapport te tonen, bijvoorkeur uit een map van een zo hoog mogelijk leerjaar. Dan zullen ze zien dat die vaardigheidsscore van het tweede tot het zesde leerjaar doorloopt, en gradueel stijgt tussen 0 en 200. Zo zien ze meteen visueel hoe je met de fijne maat van de vaardigheidsscore mooi de evolutie van het kind kan opvolgen. Je kan daarbij zeggen dat die vaardigheidsscores ontwikkeld zijn volgens een wetenschappelijk onderlegde 'vaardigheidsschaal', die je toelaat om de resultaten van leerlingen te bekijken los van in welk leerjaar ze getoetst zijn en hoe moeilijk die toets was.

Wat je misschien ook kan doen, is op dat leerlingenrapport lijnen tekenen: vb tussen 59 en 70 zit iedereen die AVI-score E4 krijgt (die waarden kan je snel terugvinden in de scoringstabellen). Zo stel je heel visueel voor dat die AVI-aanduidingen een veel grovere indeling zijn dan de vaardigheidsscores. En om het dan nog even heel concreet te maken: er zijn maar 12 AVI-aanduidingen, terwijl er (om het even heel kort door de bocht te zeggen) 200 vaardigheidsscores zijn.

Dit zijn maar een paar ideetjes, misschien zijn er nog wel mensen die hiervoor een goede aanpak hebben gevonden?
Reactie plaatsen
Naam+voornaam *
Email *
Reactie
*
Verificatie
*
* - verplichte velden