AVI-forum: vraag en antwoord over de nieuwe AVI-bepaling

Het nieuwe AVI-systeem gaat geleidelijk het oude vervangen. Dit zal logischerwijs een pak vragen met zich meebrengen. Dit forum stelt u in staat om deze vragen te stellen. Lieven Coppens, beheerder van het forum, alsook de andere forum-lezers kunnen meehelpen bij het beantwoorden van uw vraag.

Terug naar onderwerpen
Begin, midden of eind?
Heirbaut Michael: Begin, midden of eind?
10-12-2010 10:52
Met de oude AVI-toetsen hebben we de gewoonte om in onze school de test af te nemen aan het begin van het schooljaar om de nieuwe niveaugroepen te kunnen samenstellen voor het klasoverschrijdend niveaulezen. Daarnaast testen we in februari opnieuw, en enkel voor de 'zorgkinderen' wordt er op het einde van het schooljaar nog getest naar het AVI-niveau.

Dit jaar zouden we beginnen met (enkel) in het eerste leerjaar de nieuwe AVI-toesen te gebruiken. We merken dat het de bedoeling is om in het midden van het schooljaar te testen (februari), en op het einde van het schooljaar. Uiteraard is het de bedoeling om de handleiding correct te volgen. Gevolg is dat we een beetje met de vraag zitten hoe we het in het begin van het nieuwe schooljaar moeten aanpakken... Gebruiken we de scores van eind vorig schooljaar om de leesgroepen samen te stellen, of gebruiken we de nieuwe testen toch ook aan het begin van het nieuwe schooljaar? (Dat zou dan gaan over de kinderen die volgend jaar in het tweede leerjaar starten)


Alvast bedankt voor de hulp!
re: Begin, midden of eind? door Lieven Coppens
18-12-2010 12:42
#1
In principe zou ik bij het begin van het tweede leerjaar vertrekken van het niveau dat de leerlingen einde eerste leerjaar behaald hebben. Het is zeker niet nodig alle leerlingen opnieuw te testen. Toch zeg ik bewust 'in principe'. Omdat er nog altijd zoiets bestaat als de 'vakantievergetelheid', die vaak het zwaarste doorweegt bij de zwakste lezers. In deze zou ik dan ook pleiten voor de regel van het 'gezond verstand', waarbij enkel die leerlingen die duidelijk last hebben van die 'vakantievergetelheid' opnieuw getoetst worden. Maar dan enkel met het individuele gedeelte (DMT + AVI), waarbij je begint met de test op het hoogste instructieniveau dat de leerling aan het einde van het eerste leerjaar haalde. Is dat opnieuw instructieniveau, dan test je verder tot het eerste niveau dat uitkomt op frustratieniveau. Dan heb je meteen ook het hoogste instructieniveau van deze leerling. Haalt deze leerling echter het instructiniveau van voor de vakantie niet meer, dan test je terug tot de eerste leeskaart die hij wel op instructieniveau leest.
Reactie plaatsen
Naam+voornaam *
Email *
Reactie
*
Verificatie
*
* - verplichte velden